Semoga dengan terciptanya "Disini Ada Cahaya" dapat mengeratkan hubungan siraturohim sesama kita. Disamping saling mengenali antara satu sama lain diharapkan "Disini Ada Cahaya" dapat membuka ruang ilmu yang berguna untuk dikongsi bersama-sama.Cahaya keimanan dan ketakwaan itu yang dicari. Semoga pengisian wadah ini memberi sinar cahayanya.InsyaAllah

Tuesday, May 25, 2010

Kembara ke negeri jelapang padi...

Sekitar jam 6.45a.m kami bertolak dari Pulau Pinang untuk sampai awal ke kedah kerana sesi temubual dijadualkan pada jam 10.00 a.m ( temubual oleh syuhada berkenaan hab halal keatas pegawai bahagian halal di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah). Saya bersama rakan-rakan yang lain iaitu salimah, sikin, lenny menemani syuhada ke kedah disamping dalam misi bermusafir. Disamping mengenali tempat orang ia juga memberi wadah diskusi yang membawa kepada melihat perbezaan negeri kedah dan juga Pulau Pinang, perbezaan suasana yang berbeza, pentadbiran dan sebagainya. Saya pula berpeluang menemani syuhada menemubual pegawai bahagian halal berkaitan tadbir urus hab halal di negeri kedah. Hasil temubual memperlihatkan tadbir urus hab halal di kedah masih boleh dikatakan sederhana. Masalah kekurangan kakitangan, kekurangan promosi, pengguna teknologi masih ditahap minimun dan sebagainya.


Hal ini berbeza dengan tadbir urus hab halal di Pulau Pinang yang boleh dikatakan lebih berkesan. Dimana kakitangan yang terlibat dalam tadbir urus hab halal ialah sebanyak 12 orang berbanding di kedah hanya seramai 2 orang, begitu juga dengan kekerapan promosi yang dilakukan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (bahagian halal) dalam memperkenalkan kepentingan halal kepada usahawan-usahawan bukan sahaja usahawan Islam tetapi juga usahawan bukan Islam ( pengeluaran sijil halal lebih banyak dikeluarkan kepada usahawan bukan Islam). Manakala di kedah pengeluaran sijil halal banyak dikeluarkan kepada usahawan-usahawan kecil. Perbezaan tadbir urus boleh saya anggarkan disebabkan faktor negeri itu sendiri. Dimana Pulau Pinang adalah berada dalam zon perindustrian dan kedah sektor perindustrian bukan menjadi tumpuan. Hal ini membawa kepada permohonan sijil halal lebih banyak di Pulau Pinang.


Dapat saya rumuskan setiap negeri sedang berusaha dalam tadbir urus hab halal di Malaysia, oleh kerana isu halal bukanlah perkara yang perlu dipandang ringan oleh masyarakat.








No comments:

Post a Comment